top of page

מערת עלמה

נ.צ. 771401 / 248066 (619 מ')

שמות נוספים: מערת התהום / מערת הבבלים

אחת המערות היפות בגליל העליון. מערה זו עמוקה מאוד וחלקלקה ובכך מאתגרת מאוד את הירידה לתוכה. במערה הותקנו עזרים למיניהם עבור המטיילים, כמו מעקה העוזר בירידה החלקה אל פתח המערה וידיות-ברזל באיזורים שונים מחוץ ובתוך המערה. מחזירי אור הותקנו לכל אורכה אשר מכוונים את המבקרים במערה מהיכן ממשיכה הדרך (מחזירי אור לבנים להלוך, ומחזירי אור אדומים לחזור).

מערת עלמה נמצאת מצפון לצפת, קרוב לישוב עלמה, ומכאן שם המערה. המערה היא אחת המערות העמוקות בישראל (כ-100 מ' עומקה), אם כי לא הארוכה ביותר (אורכה מגיע לכ-500 מ'). על פי אגדה עתיקה, המערה שימשה את גולי בבל בדרכם חזרה אל ארץ ישראל.

המערה מיסתורית ומעניינת מאוד, רובה מצריכה טיפוס וזחילה על גושי אבן גדולים ויש להיעזר בידיות-הברזל התקועות במקומות המצריכים זאת. בעונות גשומות המערה הופכת לחלקה עוד יותר ומאוד מאתגרת. לאורכה נטיפים יפים ובתחתיתה קיימת נביעת מים יפה.

איך מגיעים?

כביש עכו-צפת (85) עד צומת חנניה, פונים שמאלה לצפת (כביש 866). ממשיכים לפי השילוט לכיוון קרית שמונה, קודם על כביש 89 ואז על כביש 886, עד שמגיעים לכפר ריחניה. כאן שמים לב למספר דרכי עפר שיוצאות מהכביש לצד ימין (ריחניה נמצאת מצד שמאל). אחד מהם מסומן בסימון שבילים אדום. זוהי דרך חצץ שמתאימה לרכב לא מפונק, והיא נמשכת כקילומטר וחצי, עד שהמסלול האדום פונה לדרך עפר שמתאימה לג'יפים בלבד. כאן אפשר להשאיר את הרכב ולהמשיך ללכת, פחות מקילומטר, לאורך המסלול האדום, עד לפתח המערה.

הנחיות נוספות

והמערה היא מערה קרסטית פעילה.

מומלץ להיכנס ללא תיק. פנס ראש חובה!

יש להיזהר מהחלקה לאורך כל המערה.

המערה סגורה בין התאריכים ה-1 לנובמבר וה-31 למרץ כדי שהמבקרים לא יפריעו לעטלפי-חרקים אשר שוהים במערה בתקופת תרדמת החורף.