top of page

מערכות מסתור תל עזקה

נ.צ. 623253 / 194196

עזקה הייתה עיר בשפלת יהודה, נישאת מעל עמק האלה. הקרב בין דוד לגוליית נערך בעמק האלה למרגלות התל. עזקה נהרסה בעת הכיבוש הבבלי של ממלכת יהודה [לוזית - מערות הפעמון בסלע הקירטון הרך] קודם לנפילת ירושלים ואחד החרסים במכתבי לכיש מהווה עדות דרמטית לימיה האחרונים של עזקה. המכתב על גבי החרס מופנה למפקד הצבא היהודי בלכיש, והכותב רשם בו "…לא נראה עוד את עזקה", דהיינו כבר אין אותות משם כי כבר נפלה בידי בבל ונהרסה… עזקה שוקמה במהלך שיבת ציון מגלות בית ראשון בתקופת עזרא ונחמיה. ושוב עברה העיר מלחמות וכיבושים. בחפירות ארכיאולוגיות נחשפו בתל שרידי חומות ומגדלים, חותמות "למלך", ואף מערכות מסתור מתקופת מרד בר כוכבא. מחניית תל עזקה, יוצאות מדרגות שלצידה פסוקים חקוקים באבן המספרים את תולדות הקרבות בין פלשתים וישראל, לכיוון פסגת התל.

3 חללים מגודרים: המזרחי מכיל חללים ומחילות מסתור שנסתמות די מהר. המערבי לא נגיש לירידה, אך ממנו יוצאת מחילת המסתור הקטנה של עזקה. האמצעי מוביל לאולם המדובר ונגיש לירידה לתוכו. מאולם זה יוצאות מחילות המסתור.

איך מגיעים?

נוסעים על כביש 38 דרומה עד צומת עזקה, שם פונים ימינה ומיד שמאלה אל כביש עפר ואז, בצומת T, פונים ימינה על כביש העפר העולה במעלה תל עזקה. לאחר כ-500 מ' תגיעו לצומת של דרכי עפר, בה תיפנו שמאלה. סעו בשביל עד שתגיעו למסלול של שביל חוצה ישראל (תבחינו בסימון על הסלעים מימין ומשמאל לדרך העפר). עצרו את הרכב ליד סימון השביל וטפסו רגלית אל ראש התל מימין עד לפתח המערות.

הנחיות נוספות

• יש להיכנס למערכות המסתור עם פנסים

• המערות מגודרות כדי שבני-אדם ובעלי-חיים לא יפלו בחשיכה אל תוך המערות, אך ניתן בקלות לקפוץ מעל הגדר ולהיכנס אל המערה.

• המערה הנגישה ביותר לכניסה היא המערה הכי דרומית.