top of page

מערכת מסתור אל-עין

נ.צ. 614780 / 192073 | 335 מ'

שמות נוספים: ח'רבת אל-עין

מערכת המסתור היפיפיה של אל-עין מצוייה מצפון-מערב למערת הקולומבריום המרשימה, מרחק של עשרות מטרים בודדים. ככל הנראה שימה המערה גם כמערת קבורה וגם כמערת בית-בד. ניתן לראות את נקודת העיגון של הקורה במרכז הקיר המזרחי בחלקו העליון של האולם הראשי ולידה משקולת גדולה השוכבת על הקרקע. במערה קיימים פתחים המובילים אל 2 מחילות המהוות חלק ממערכת המסתור. המערכת מורכבת מלפחות 2 מערות ופיר אחד אשר שימש כפתח מילוט.

פתח אחד מצוי בקצה ההפנימי של האולם הראשי בצידו המערבי. פתח זה מוביל כלפי מעלה במחילה מדורגת בשיפוע גבוה. לקראת סוף המעלה, שחסום בקצהו הישר, יש פתח למחילה הפונה שמאלה. סעיף זה מסתיים בחסימה וניתן לזחול בו מרחק בינוני. מעניין לראות שיש בחסימה שלו שרידי שריפה. אם ממשיכים מעט אחרי הפתח ומגיעים לקצה המדרגות, ניתן לפנות שמאלה לתוך סעיף נוסף ובו פונים ימינה וזוחלים מרחק קצר עד ליציאה לתוך מעין פיר קטן, שם ניתן לצאת החוצה. פתח הפיר מצוי בין מערת הפעמון-קולומבריום לבין מערת הכניסה. הפתח השני מצוי בכותלו הצפוני של של חדר קטן המצוי ממזרח לכניסה הראשית. בסעיף זה של המערה ניתן לרדת עד למערה נוספת (גם היא נראית כמערת קבורה עם שימושים נוספים) הנמצאת מצפון-מערב. קטע זה מכיל פניות חדות וכן גומחות וחדרונים רבים החצובים מצדדיו. יש במערות עוד סעיפים חסומים וסעיפים מלאים אדמה וכן כאלו שעברו חפירת שוד.

איך מגיעים?

נוסעים על כביש 38 דרומה עד שמבחינים בצד ימין בחניית כורכר עם עץ בודד סמוך לה, כ-2 ק"מ צפונית לבית גוברין. חונים בחניית הכורכר, חוצים את הכביש לצד השני, הולכים דרומה כ-500 מ'. פתח המערה נמצא בתוך שיח גדול.

הנחיות נוספות

• יש להיכנס אל המערה עם פנסים.

• מגיני ברכיים לא חובה על אף שיש זחילות.