top of page

מערת מלח"ם

נ.צ. 553957 / 237852 גובה: 368-

מערת מלח"ם היא המערה הארוכה ביותר בארץ ונחשבת למערת המלח הארוכה ביותר בעולם (אורכה הכולל מגיע לכ-10,000 מ'). המערה נמצאת בשטח הר סדום ושמה מהווה את ראשי התיבות של 'המחלקה לחקר מערות' של האונ' העברית בירושלים כיוון שנחקרה בשנת 1982 על ידי מנהל המחלקה, פרופ' עמוס פרומקין.


במדידות ישנות של המערה נמצא שאורכה 5.5 ק"מ ועד ל-2006 נחשבה למערת המלח הארוכה בעולם. אולם ב-2006 נמצא שאורכה של 'מערת נמקדאן' אשר באיראן הוא 6.5 ק"מ ועל כן דורגה במקום הראשון במקום מערת מלח"ם. במרץ 2019, בעקבות מיפוי מחודש של מערת מלח"ם בישראל, נמצא חיבור בינה לבין מערה סמוכה והסתבר שמדובר באותה מערה, עובדה שהגדיל את אורכה של המערה לכ-10 ק"מ, ובכך חזרה מערת מלח"ם להיות מערת המלח הארוכה בעולם.

המערה מהווה נחל תת-קרקעי המורכב מחמישה יובלים עיקריים, ששמותיהם: סיס, דרומי, מרכזי, צפוני וסנדביץ'. לתוך כל אחד מהנחלים הללו מתנקז ערוץ עילי שנשפך לתוך פיר המוליך למחילה. כל המחילות מתחברות זו לזו ויוצאות אל פני השטח כערוץ אחד בקרבת כביש 90. זוהי גם הכניסה ה-'רשמית' למערה. למערה 24 פתחים, רובם אנכיים. ברוב חלקי המערה שתי קומות עיקריות: קומה תחתונה, שבה זורמים כיום מי השיטפונות, וקומה עליונה. הקומה העליונה רחבה יותר מן התחתונה. הקומה העליונה נוצרה לפני כ-5,000 שנה בתקופה לחה שבה זרמו מים רבים במערה, ומפלס בסיס הניקוז (ים המלח) היה גבוה יותר. עם התרוממות הר סדום הולכת המערה ומתחתרת ונוצרות קומות נמוכות יותר. המים מגיעים אל המערה מגשמים שפוקדים את אזור צפון הנגב המזרחי וים המלח, כלומר המערה היא מערה פעילה שערוציה ומסדרונותיה עדיין משתנים.


הערה חשובה!!!

הכניסה אל המערה אסורה כיוון שהיא עשויה מלח ובשל כך חלות בה התמוטטויות באופן קבוע!


421 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

Comments


bottom of page